Určitě jste zaregistrovali tu fotku z prvomájové blokace, kde mladá skautka stojí proti neonacistovi.

A určitě jste taky zaregistrovali ty řeči, co kolem toho jsou.

Výsledek obrázku pro první máj brno lála

Ta fotka má to, co by podle mě měly takzvané "ikonické" fotky mít. Jasné poselství, které nemusíte nijak složitě dešifrovat a které nepotřebuje další příběh, čistě jen ten obrázek vydá za všechny články a bonmoty.

Jednoduše, o co jde? Prvního máje, skautka vpravo blokuje, neonacista vlevo pochoduje. Do toho ta skoro až klišoidní bublinka. Nějak mám pocit, že se k tomu nedá moc co dodat.

Ale nebyli bychom v ČR a v době facebookové, aby se to nedostalo do trochu jiných dimenzí. Dotyčná nezůstala v anonymitě, bylo s ní uděláno několik rozhovorů, kde zmínila, že ji zajímá antifašismus, feminismus, squatting a klerofašismus, přímo na blokádě měla navíc antifácké ponožky. A toho se hned pochopitelně chytli někteří dobráci a začali prohlašovat, že ta malá anarchistka je na dané fotce mnohem větší zlo než nácek a tak dále a tak dále...

Na rovinu, té slečně je šestnáct. A řekněte mi, kdo v šestnácti nebyl tak trochu rebel a anarchista (snad pochopíte jak to myslím). Každopádně prohlašovat, že je větším nebezpečím než dospělý chlap inklinující k fašistickým ideím mi přijde dost na hlavu.

Ale to mě na tom celém nezaráží, přece jen známe své pappenheimské diskutéry, že.

Nejvíc je mi na tom líto toho, jak se pod příběhem najednou ztratil význam té fotky. Jasně, za deset, dvacet let na to lidi kouknou a zase uvidí jen skautku proti neonacistovi, ale dneska se úplně vytratilo to, co je na té fotce zachycené.

A to mi přijde škoda. Vemte si jiné ikonické fotky - potřebujete k nim znát příběh, nebo vám stačí tak, jak jsou?

Following a crackdown that resulted in the deaths of hundreds of student demonstrators in Beijing, a lone Chinese protester steps in front of People's Liberation Army tanks in Tiananmen Squarein 1989. At least five photographers captured the event, which became a symbol of defiance in the face of oppression. Charlie Cole, working for Newsweek, won a World Press Photo Award for his version of the image. The identity and fate of the "Tank Man" remains unclear.

Lunch Atop A Skyscraper, 1932

A Man On The Moon, Neil Armstrong, Nasa, 1969

 

 

Každopádně, co jsem chtěla říct. Nejde vůbec o to, jestli je nebo bude anarchistka. Vlastně na té fotce vůbec nejde konkrétně o ni nebo o něj. Jde o to, co představují, tak jako v případě muže a tanku, tak jako v případě námořníka a dívky, tak jako v případě každé jiné fotky, která je "ikonická". 

Tenhle flame o prvního máje za pár dní pomine, budou se řešit jiné věci, jiné fotky. Zůstane jenom ten obrázek, který proběhl i zahraničními médii a který hodně vypovídá. 

Píše se na něm, že jsou stále lidé, kteří se nebojí říct svobodně svůj názor a postavit se relativně v klidu názoru někoho jiného. 

A o některých diskutérech vypovídá, že i kdyby tam stála osobně Panna Maria, stejně ji nazvou zlem, extremistkou, anarchistkou a budou s ní mít problém...

 

(Berte to prosím s nadhledem jako lehké ublognutí.)

(Nešla by udělat funkce průběžného automatického ukládání příspěvků nebo aspoň tlačíko "uložit a psát dál"?)

(Je zvláštní, že pozitivních "ikonických" fotek je v nejčtenějších žebříčcích žalostně málo...)