Jsou věci, které jsou zkrátka ve všech filmech stejné. Na určitou narážku určitá odpověď, na jistou situaci stejné pokračování. Situace průhledné jako sklo, které dokážou svou předvídatelností film pěkně otrávit. Tohle je mých top 10 klišé:

1. Mrtvoly co náhle obživnou, když se k nim někdo sklání

Víte určitě, co mám na mysli. Klasická lekačka, kdy se zdá, že je dotyčný dávno v Pánu, ale najednou ho chytne rigor mortis nebo to jenom hraje nebo co a hlavnímu hrdinovi taky pěkně mávne nervy. Skoro pokaždé, když se někdo sklání k nějaké mrtvole, máte jistotu, že to je spíš živola.

2. Romantické comebacky zrovna v pravou chvíli

Hlavní hrdina/nka se zrovna chystá ke sňatku z rozumu či k nějakému podobnému kroku ze zlomeného srdce a najednou puf!, její pravá láska se vrací za Cohenova zpěvu a všechno končí polibkem a oni žijí šťastně až do smrti. (OK, tohle video není nejlepší příklad, ale všichni víme, že Shrek nakonec až do smrti šťastně žil. Po čtyřech vcelku povedených filmech.)

3. Presumpce zamilovanosti

Jsou filmy o tom, že se dva zamilují. A pak jsou filmy o něčem úplně jiném, kdy se díky krizové situaci dva zamilují. A to mě štve. Protože je to v 99% filmů, kde se v týmu hlavních hrdinů nachází spanilý mužský a ženský zástupce. Spojí je krutý osud či hrozné nebezpečí a je to tady - pár jako z Hollywoodu. Teda ne jako. Prostě mě to štve. Protože mi to říká - až přijde apokalypsa nebo s někým ztroskotáš na osamělém ostrově, koukej si najít nějakýho fešáka, protože bez něj nejspíš umřeš. Díky, Hollywoode.

4. Točivé záběry s prudkým otevřením očí

Takové malé efektní klišátko. Útes, svět v plamenech, vítr si pohrává s vlasy či pláštěm hlavního hrdiny, který má zavřené oči, kamera ho obtočí, znovu zabere jeho tvář - a blik, on oči otevře a vy víte, že je zle, protože se naštval. Speciálním druhem je, když prudce otevře oči domnělá mrtvola. Jediný, komu to odpustím, je Godzilla z roku 1998 a její slavné metro mrknutí. 

5. Souboje na místech, odkud se dá spadnout

Ať se bojuje kdekoliv, nakonec to skončí na jediném místě - hradby, nad propastí, vršek schodů, prostě místo, odkud se dá spadnout a odkud taky většinou někdo spadne. Jako příklad můžu uvést první epizodu Star Wars, kde bojují s Darth Maulem v paláci na Naabu a úplně zničehonic se tam objeví naprosto nelogická díra dolů. Podkategorií je "díra, kam někdo spadne, ale odkud se mu podaří zachránit", často dost připitomělým způsobem, viz třeba Fantom Paříže.

6. Umírající hrdina vždy zemře až poté, co má čas říct všechno, co potřebuje

...zatímco chudák záporák má čas říct tak možná "A do prkenný vohrady." Už jsem o tom jednou mluvila, ale stejně mi to pořád vadí. Zlosynské odbory by proti tomu měly protestovat. Každý žoldák, který ve filmu umře, prostě umře, zatímco princ na bílém koni má pětiminutový proslov, zatímco mu z tepny stříká krev a vždy se stihne rozloučit se svou láskou a sdělit jí, že se nemá ohlížet a zachránit si kůži. Bleurp. A pak je tu tohle umírání.

7. Utíkající lidé ječí

Ono se totiž mnohem líp běží, když potřebný kyslík spotřebujete na jekot opouštějící hranici slyšitelnosti. Obzvlášť chytré to je, když utíkáte před nějakým monstrem nebo vrahem. To kdyby vás náhodou nemohl najít, tak je nutné ječet z plných plic. Jo, a dámy, pokud máte podpatky, rozhodně se nevyzouvejte (viz In time), který hlavní hrdinka celý odběhne na šteklích. Ale aspoň u toho moc neječí.

8. Každá ošklivka je ve skutečnosti krásná

Já neříkám, že ne. Ale ve filmu stačí sundat brýle, změnit účes, nalíčit se a vzít si minisukni a štekle. Ošklivka je málokdy při těle a pokud ano, narazí na prince, obvykle to je největší playboy školy, kterému se to hrozně líbí, i když působí jako namistrovaná gorilka se slabostí pro roztleskávačky. Roztleskávačka s dokonalým tělem a makeupem je naopak vždy hrozná mrcha, která ošklivku nesnáší a háže jí klacky pod nohy. Hollywood high school rules.

9. Pot a krev? So sexy.

Už několik dní jsme na útěku, zbroceni krví a prachem, zpocení jako prasátko, nemyli jsme si ani ruce, natož vlasy... a přesto, všechny ženy stále vypadají, jako by aranžováním vlasů strávily několik hodin a jejich makeup je stále bezvadný (nemluvě o trosečnicích, které, zatímco jejich mužské protějšky pěstují plnovous, mají neustále bezvadně hladké nohy, a to i po několika měsících na opuštěném ostrově)

10. Déšť

Zvláštní - déšť přijde vždycky v tu nejvhodnější chvíli. Romantické polibky jsou v dešti, po drtivých rozchodech se spustí průtrž, v dešti se i umírá, děsivé scény se odehrávají za bouřky. Déšť je v určitých chvílích stejné klišé, jako dva chlápci, co nesou tabuli skla. 

 

A co je filmové klišé pro vás?